دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم


دکتر محمد جعفر ملکوتی ، متولد 1326 مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکترای خود را به ترتیب از دانشگاههای شهید چمران اهواز ( 1349 ) ، دانشگاه تهران ( 1353) و نبراسکای آمریکا ( 1356 ) با درجه عالی دریافت کردند. ایشان تا سال 1362 در دانشکده کشاورزی زنجان و از سال 1362 تاکنون در دانشگاه ترتیب مدرس تهران مشغول به تدریس و تحقیق می باشد.در سال 1375 استاد ممتاز کشور شدند و از سال 1375 با حفظ سمت ، سرپرست موسسه تحقیقات خاک و آب و مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر تولید و مصرف بهینه کودها می باشد. وی در سال 1376 با عنایت به صرفه جویی بیش از 100 میلیون دلاری از محل کاهش مصرف کودهای فسفاته و طرح ضرورت همگانی کردن مصرف بهینه کود، موفق به دریافت نشان لیاقت درجه سه در کار تولید از رییس جمهور محترم گردید. وی مصرف سولفات فسفری را در محصولات کشاورزی و انسان همگانی نمود و ثابت کرد که در محصولات کشاورزی و در نهایت دام و انسان در کشور غلظت روی ( ZN ) بسیار پایین می باشد.
در سال 1379 به لحاظ ارایه روش علمی برای پایین آوردن نسبت مولی اسید فیتیک به روی ( pa/zn ) در گندم و ضرورت همگانی کردن مصرف نان سبوس دار غنی شده ، موفق به دریافت جایزه رتبه اول در رشته تغذیه و بهداشت از ششمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی شد و در سال 1381 بنا به پیشنهاد دبیر کل خانه کشاورز، لوح یادبود برای همگانی کردن مصرف بهینه کودها مخصوصا ریز مغذی ها که نقش بسیار موثری در افزایش عملکرد ، بهبود کیفیت و غنی سازی محصولات کشاورزی دارند، را از رییس جمهور محترم دریافت نمود. در سالهای 1382 و 1383 بنا به درخواست سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی ( FAO ) دو گزارش کامل در مورد نقش روی ( ZN ) در افزایش تولیدات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت دام و انسان و وضعیت مصرف کود در کشور تهیه و ارایه نمودند. ایشان همچنین در سال 1383، به عنوان اولین دانشمند ایرانی موفق به دریافت جایزه در شاخه علوم کشاورزی از آکادمی علوم جهان سوم ( TWAS ) گردید . در بهمن ماه 1383 موفق به اخذ جایزه از هجدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی به خاطر اثبات کمبود مغذیها به ویژه روی ( ZN ) در خاک ، محصولات کشاورزی ، دام و انسان از رییس جمهور محترم و نیز در سال 1384 برنده جایزه جهانی SOPIB از هیات مدیره جهانی سولفات پتاسیم ( اتحادیه بین المللی کود – TFI ) در کانادا به خاطر اصلاح نسبی فرمول کودی کشور شد.
دکتر ملکوتی تاکنون استاد راهنمای 90 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف کشاورزی به ویژه حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی بود، و بیش از 1000 عنوان مقاله علمی در مجلات داخلی ، خارجی کنفرانس های بین المللی – داخلی ، کتاب و نشریه فنی ( تحقیق ترویج ) به چاپ رسانده است

1 comment:

Anonymous said...

با سلام خدمت آقاي دكتر ملكوتي
با ادب و احترام
اينجانب آمنه كمالي تقاضامندم در صورت امكان آدرس اينترنتي Email و يا شماره تلفني از جنابعالي داشته تا نسبت به رفع يكسري از سؤالات خود از شما كمك و راهنمايي بگيرم.
با سپاس فراوان.........
herma_kamali@yahoo.com